ОБМЕЖЕННЯ ДОСТУПУ ДИТИНИ ДО ВСЕСВІТНЬОЇ ПАВУТИНИ: ПОРУШЕННЯ ПРАВ ЧИ ЗАХИСТ ВІД НЕБЕЗПЕК?

Андріяшевська Наталія Іванівна

Анотація.  У статті окреслені основні небезпеки, що підстерігають дітей в Інтернеті та розглядається проблема дотримання прав людини в Інтернеті.

Форма проведення: лекція для батьків на засіданні батьківського лекторію.

 

 

ООН включила вільний доступ в Інтернет в список базових прав людини. У доповіді вказується, що Інтернет - це незамінний інструмент реалізації ряду прав людини, боротьби з нерівністю і розвитку прогресу.

Будь-яка людина наділена певним ступенем свободи. Однак при реалізації своїх інтересів вона повинна враховувати інтереси інших осіб - таких же членів суспільства, як і вона.

Європейська конвенція з прав людини (ЄКПЛ) надає:

– Стаття 10 – Право на свободу вираження думок;

– Стаття 8 – Право на недоторканність приватного життя;

– Стаття 11 – Право на свободу зборів і об'єднань.

Інтернет – це спосіб, яким ми можемо реалізувати ці права у ХХІ столітті

Інтернет може вважатися прикладом в забезпеченні рівноправного спілкуванні учасників мережі. Тут можна спостерігати рівність не тільки гендерного або соціального характеру, а й рівних умов при спілкуванні людей різних поколінь, незважаючи на вікові цензи.

Чи не порушують права дитини батьки, обмежуючи час доступу до інтернет-ресурсів, до небажаних для перегляду сайтів, здійснюючи батьківський контроль особисто чи за допомогою спеціальних програм?

Забезпечуючи безпеку дітей в Інтернеті, батьки уберігають неповнолітніх від багатьох небезпек і загроз, адже Всесвітня павутина, незважаючи на масу позитивних якостей, представляє найсерйознішу загрозу для підростаючого покоління. Нині Інтернет є не менш суттєвою загрозою дитячої безпеки, ніж неприємні ситуації, що виникають на вулицях міст.

Інтернет-порнографія

Термін «порнографія» має дві складові: porne і graphos, які з грецького переводяться, як «повія» і «пишу, відображаю». Отже, порнографія - є демонстрація роботи повій.

У 2010 році компанія Optnet провела власне розслідування і з'ясувала, що частка порнографії в світовому інтернет-контенті становить 37%. Тобто, кожна третя веб-сторінка в Мережі має непристойний зміст. За іншими даними, на порнографію доводиться тільки 12% всього інтернет-трафіку (що теж, втім, не мало).

Для дітей інтернет-порно являє собою особливий інтерес. По-перше, тому, що все заборонене - бажане. Кожен відповідальний батько і педагог прагне до того, щоб обмежити дитини від подібної інформації. На жаль, в дійсності все це не приносить абсолютно ніякої користі тільки тому, що є Інтернет, а там, як ми вже з'ясували, - знайти порно легко і просто.

По-друге, інтерес дітьми до порнографії обумовлюється звичайною природною допитливістю. По-третє, порнографія нерідко використовується молоддю, як інструмент становлення в мікросоціумі. Серед молоді побутує думка, що якщо він чи вона будуть володіти «теоретичними знаннями» відповідної тематики, значить вони отримають повагу з боку однолітків.

Також порно небезпечне своєю залежністю. Замість того, щоб займатися спортом, приділяти належну увагу навчанню і розвитку, підліток витрачає свій час на перегляд згубного для нього контенту. Усілякі спроби друзів і близьких відвернути його від цього заняття з часом будуть викликати у дитини тільки нервові зриви і як логічний підсумок - приведуть до тотальних розладів психіки.

Інтернет-маніяки

Знайомство в Інтернеті сприймається в сучасному суспільстві, як цілком природне явище. Разом з цим, широкі можливості Всесвітньої павутини з пошуку нових знайомств використовуються не тільки добропорядними користувачами, але і зловмисниками. Найнебезпечніші з них - маніяки, що вишукують в Інтернеті дітей для подальшого вчинення протиправних дій. Мова йде про вбивць і педофілів.

Вбивці і педофіли існували завжди. З появою Інтернету маніяки отримали «зелене світло» на вчинення протиправних дій стосовно дітей, оскільки зі своїх домашніх комп'ютерів вони змогли спокійно і абсолютно безпечно задурманювати молоді розум і вмовляти їх до реальних зустрічей. В результаті кількість злочинців різко зросла, а інтернет-маніяки стали для суспільства серйозною проблемою.

Спочатку злочинець входить в довіру і стає «старшим другом», після чого деякий час триває звичайне інтернет-листування. На наступному етапі маніяк пропонує обмін фотографіями. Так званий «старший товариш» дасть приклад: першим поділиться інтимним фото, а для закріплення результату зробить свіжий знімок і відправить його дитині. Якщо дитина після цього не злякається і не обірве спілкування з маніяком, то він гарантовано виявиться на гачку, оскільки подальший обмін відвертими фото буде вже супроводжуватися коментарями злочинця, і, в кінцевому рахунку, останній доб'ється побачення з жертвою.

Чи можна вберегти дітей від маніяків, плодяться в Інтернеті? Можна і потрібно! У сучасних реаліях це повинно бути однією з головних цілей батьків в кожній родині!

Проста заборона користуватись Інтернетом не дасть результату. До того ж, подібне табу тільки загострить ситуацію, і дитина перестане довіряти своїм батькам. Тому, перш за все, необхідно навчити своїх дітей елементарній «Інтернет-культурі»: заборона на публікацію особистих даних, інформації про сім'ю, манері спілкування з незнайомими людьми і т.д.

Батьки повинні відвернути увагу своїх дітей від потенційно небезпечного контенту в бік контенту корисного. Пропонуйте дитині різні варіанти, аналізуйте його реакцію, і при появі зацікавленості, робіть все можливе для того, щоб утримати цю увагу.

Ну і найголовніша порада - побільше спілкуйтеся зі своїми дітьми і показуйте їм реальний світ: відвідуйте разом спортивні змагання та культурні заходи, відкривайте нові міста і країни, вчіться разом долати проблеми і радіти гарним подіям.

Інтернет-залежність.

Вченими встановлено, що використання соціальних мереж викликає залежність. Особливо гостро вона проявляється у дітей і підлітків, що пояснюється недосконалістю їх психічного розвитку, внаслідок чого молодь просто втрачає контроль над своєю пристрастю.

Залежність від Інтернету і соціальних мереж, в свою чергу, загрожує погіршенням психологічного, а також фізичного стану підлітків.

Другий момент - причини, за якими Інтернет і соціальні мережі залучають дітей і дорослих. Всього таких причин п'ять: анонімність (а значить - розкутість і вседозволеність), штучне створення свого образу, повний контроль на контактами, відсутність емоцій (при відсутності настрою можна поставити смайл і ніхто не здогадається, що ви перебуваєте в стані смутку чи злоби), і прагнення до ненормативному поведінки.

Соціальні мережі негативно позначаються на успішності дітей. Згідно з результатами дослідження, підлітки, щодня постійно відвідують соціальні мережі, мають більш низькі оцінки, ніж їх однолітки, які не мають залежність від інтернет-ресурсів.

Наступна проблема соціальних мереж для дітей: погіршення комунікативних здібностей. Дитина, яка проводить багато часу в Інтернеті, втрачається в реальному світі і не знає, як потрібно спілкуватися з живими людьми.

Активні користувачі соціальних мереж нерідко страждають порушенням сну, звідки випливають: перепади настрою, зайва вага, погіршення здоров'я та інші негативні моменти.

Головна проблема батьків всіх залежних від соціальних мереж дітей - небажання втручатися в їх соціальне життя. Більш того, деякі батьки навіть заохочують своїх чад до подібних дій і вважають соцмережі інструментом становлення в житті. Інші батьки не втручаються в життя своїх дітей, посилаючись на «недоторканність особистого життя», а також через страх зайняти тверду позицію і тим самим створити грунт для конфронтації між поколіннями.

Сьогодні кожен батько повинен чітко розуміти, що соцмережі створені для того щоб ними користувалися, а значить дорослі повинні навчити цьому дітей, взявши за основу той факт, що Інтернет - складова реальності, але не її основа, і брати від нього потрібно лише найпотрібніше, і тільки в разі потреби.

Захистити дитину від усіх небезпек неможливо. Це стосується реального і віртуального життя. Безпечний Інтернет для дітей – утопія. Вчіть, як відрізнити добро від зла. Вчіться самі, адже потенційні загрози можуть підстерігати і дорослих. Ваше завдання – підштовхнути до корисного контенту та розповісти про небезпеки. Батьківський контроль і заборона без пояснень не приведуть до добра. Залишайтеся другом своїм дітям, вчіть довіряти Вам і довіряйте самі. Так забезпечити безпеку в Інтернеті для дітей значно легше.

Відповідно до Конвенції ООН про права дитини, дитина має право на вільне висловлення думки та отримання інформації, особисту свободу (їх може забезпечити Інтернет). Але та сама дитина має право на  захист від усіх форм насильства. Запорукою забезпечення цього права є турбота і пильність батьків.

 

Бібліографія:

Доступный Интернет – угроза детской безопасности http://www.mirprognozov.ru/prognosis/society/dostupnyiy_internet__ugroza_detskoy_bezopasnosti/

«Жизнь» в сети как базовое право человека???.;) https://otvet.mail.ru/question/59349629

Права людини в інтернеті http://www.slideshare.net/olena0202/ss-56003519

Права людини i iнтернет – надбання людства http://pravo2.at.ua/publ/prava_ljudini_i_internet_nadbannja_ljudstva/1-1-0-23

Чому права людини в Інтернеті є проблемою?

http://igf-ua.org/wp-content/uploads/2015/10/IGF-UA-2015_Horten.pdf

Доступ к интернету: право человека или универсальная услуга с точки зрения международного права https://digital.report/dostup-k-internetu/

Основні проблеми правового регулювання мережі Інтернет http://pidruchniki.com/18800413/politologiya/osnovni_problemi_pravovogo_regulyuvannya_merezhi_internet

 

Андріяшевська Наталія Іванівна, учитель інформатики Компаніївської ЗШ І-ІІ ступенів Компаніївської районної ради, заступник директора з навчально-виховної роботи.

 

5 комментариев

Комментарий от: Апостолова А.С., вчитель Оситнязької ЗШ [Посетитель]
Апостолова А.С., вчитель Оситнязької ЗШПовністю згодна з автором статті в тому питанні, що захистити дітей від усіх небезпек неможливо. Головне завдання вчителів та батьків не жорстко контролювати дитину в Інтернеті, а навчати безпечній поведінці.
7.02.2017 @ 14:23
Комментарий от: Ольга Таровик [Посетитель]
Ольга ТаровикПогоджуюсь з вами, Наталія Іванівна, що наша основна задача педагогів, навчити і дітей, і їх батьків, орієнтуватися в тому Інтернет-просторі, в якому вони сьогодні проводять дуже багато часу. Адже не зря існує вислів "Осведомлен - значит вооружен". Якщо батьки будуть знати, які небезпеки чатують на їх дітей, відповідальність за порушення певних правил, то можливо і до своїх дітей будуть ставитися з більшою відповідальністю. Дякую за цікавий матеріал.
7.02.2017 @ 21:34
Комментарий от: Бондар Ірина [Посетитель]
Бондар ІринаДякую за корисну статтю та посилання. Даний матеріал використаю для батьківських зборів по даній тематиці. Адже маленьку дитину вчать дорослі як потрібно поводитись у навколишньому середовищі (ходити, спілкуватись, прибирати і т.д.). Тому ми, дорослі, повинні навчити цих же дітей, уже школярів, як поводитись і у світі Інтернету.
9.02.2017 @ 22:38
Комментарий от: Наталія Андріяшевська [Посетитель]
Наталія АндріяшевськаДякую, шановні, за позитивні відгуки. Приємно, що наша робота може бути взаємно корисною.
11.02.2017 @ 09:49
Комментарий от: Юлія Ахмедова [Посетитель]
Юлія АхмедоваНаталіє Іванівно, вдячна за грунтовне висвітлення важливого питання! Завжди рада повчитися в досвідчених та активних колег! Успіхів!
12.02.2017 @ 16:06