Безпечний Інтернет – мрія чи реальність? Вклад вчителя у створення можливості безпечного користування мережею Інтернет

 

Автор – Апостолова Антоніна Сергіївна

 

Анотація

У даній статті приведена класифікація Інтернет небезпек.

Крім того, стаття знайомить з дослідженням знань учнями та батьками небезпек, що чекають дітей в Інтернеті. Відмінність даної статті від інших в тому, що саме в ній проведені дослідження на групі сільських учнів та їх батьків. Така група досліджуваних є специфічною через ряд ознак, визначених у статті.

Отримані дані свідчать, що основною проблемою є необізнаність як учнів, так і їх батьків у видах інтернет-небезпек та способах захисту від них. Автор статті вбачає, що вчитель може вплинути на розв’язання даних проблем різними шляхами, які детально окреслені в даній статті.

 

 

Днем народженням Інтернета вважається 29 жовтня 1969 року. Починаючи з цього часу, Інтернет став невід’ємною частиною нашого життя. Сфери його застосування виділяються величезним розмаїттям. Це і вивчення нового, он-лайн мандрівки, електронні платежі, розваги та робота, листування та спілкування. Цей список можна продовжувати дуже довго. Останнім часом Інтернет все більше входить у систему навчання учнів.

Але крім користі, Інтернет є ще й величезною пасткою. Недарма, іншою назвою Інтернета є Всесвітня павутина. Інтернет є лише відображенням дійсності, у ньому немає нічого такого, чого немає у житті. На жаль, не всі люди (особливо діти) розуміють цю просту істину. У цьому і криється основна небезпека Інтернету.

Інтернет небезпеки для дітей умовно можна поділити на такі підрозділи:

  1. Психологічні
    1. Комп’ютерна залежність;
    2. Невідповідність створеному «ідеальному» образу в Інтернеті та реальній особистості людини;
    3. Кібер-булінг ( Інтернет переслідування, знущання);
    4. Кібер-грумінг
  2. Реальні
    1. Інтернет шахрайство;
    2. Неконтрольовані витрати грошей на розваги;
    3. Доступ до «дорослих» сайтів (порнографія, пропаганда насилля, поганих звичок і т.п.);
    4. Реальні зустрічі з небезпечними Інтернет знайомими (результатом яких можуть стати кіднепінг, сексуальне насилля, вбивство)
  3. Технічні
    1. Зараження небажаним програмним забезпеченням (програми-шпигуни, програми-реклами);
    2. Зараження комп’ютерними вірусами різних видів.

Неодноразові дослідження, які проводились у Кіровоградському районі [3], [], доводять, що основною проблемою для освіти в селі є недостатнє фінансове забезпечення та слабка матеріальна база закладів освіти. Крім того, великою проблемою є той факт, що при малій кількості годин інформатику( та й інші предмети) часто викладають не спеціалісти.

Через вище зазначені причини і стається той факт, що учні сільських шкіл бувають менш обізнані з питань Інтернет безпеки, ніж учні міських шкіл.

Для виявлення рівня обізнаності учнів було проведено анкетування (Додаток А), яке проходили учні 4-11 класів та їх батьки. Вони були поділені на 4 вікові групи: 4-5кл, 6-7кл, 8-9кл, 10-11кл.

Отримані результати свідчать про недостатній рівень обізнаності як учнів, так і батьків про небезпеки в Інтернеті.

При опитуванні батьків було виявлено, що жоден з батьків повністю правильно не відповів на питання, що стосувались небезпек дітей в Інтернеті. Найчастіше, батьки не враховували небезпеку від комп’ютерних вірусів та небажаного програмного забезпечення. Майже всі батьки правильно визначили небезпеку для дітей від сайтів з «не дитячим» контентом. 50% батьків повністю правильно визначили поняття «безпека з Інтернеті», інші на 50% правильно відповіла на питання. Найчастіше, батьки користуються Інтернетом з робочою метою (64%). Також було досліджено, що батьки забагато часу дозволяють дітям проводити за комп’ютером (14%дітей проводять 1-3год в день за комп’ютером, 29% -  більше трьох годин). Лише 57% батьків повністю контролюють своїх дітей за комп’ютером, 7% контролюють тільки час, проведений за комп’ютером, 29% - тільки зміст роботи, 7% - зовсім не контролюють своїх дітей, чим створюють небезпеку для них. Батьки вважають, що їх діти найменше сидять із навчальною метою(22%), розважальна та пізнавальна мета поділили між собою перше місце (по 39% кожна). Більш детально результати представлені у Таблиці 1 (Додаток Б).

 Результати опитування учнів, опрацьовані та розподілені за віковими категоріями, детально наведені у Таблиці 2 (Додаток В). Вікові категорії розподілені таким чином:

  • 8-9років – 12%
  • 10-12 років – 46%
  • 13-15 років – 30%
  • 16-18 років – 12%

 Опитування виявило, що батьки найстаршої вікової категорії зовсім не контролюють своїх дітей. 50%  батьків інших вікових категорій своїх дітей(за словами дітей) контролюють тільки на 50%. Щодо відповідей про можливі небезпеки в Інтернеті, по всіх вікових категоріях зустрічались різні ступені повноти відповіді(молодші вікові категорії по 17% повністю правильно, старші на 75%). У всіх вікових групах зустрічались люди, які повністю відповіли неправильно на це питання(від 19% до 33%). На жаль, учні показали недостатній рівень знань із можливих способів захисту від інтернет-небезпек, Жоден з опитаних не відповів повністю правильно на питання, крім найстаршої вікової групи(тут відповіли повністю правильно 67%). Нижче наведено фрагмент таблиці, в якому вказано шляхи отримання знань про Інтернет небезпеки учнями.

Фрагмент таблиці 2

8-9років

13-15 років

10-12 років

16-18 років

з уроків - 33:
з інтернету-33%
від батьків-17%
від друзів-17%

з уроків - 33:
з інтернету-33%
від батьків-17%
від друзів-17%

з уроків - 42%
з інтернету-16%
від батьків-16%
від друзів-26%

з уроків - 33%

з інтернету-0%
від батьків-33%
від друзів-34%

Для виправлення виявлених проблем слід прийняти такий комплекс заходів[2]:

-                     проводити тематичні батьківські збори, на яких інформувати батьків про небезпеки для їх дітей в Інтернеті та сучасні шляхи захисту;

-                     періодично створювати пам’ятку для батьків із рекомендаціями;

-                     проводити тематичні виховні години для учнів, для них можна використовувати різні сайти (наприклад Онляндія);

-                     на уроках інформатики в ігрових та цікавих формах розповідати учням про способи захисту та можливі небезпеки;

-                     показувати цікаве проведення часу для учнів, крім он-лайн ігор та соціальних мереж;

-                     стимулювати учнів брати участь у різних конкурсах, веб-квестах, які наочно покажуть освітні можливості мережі.

Зупинимось більш детально на деяких з них.

На уроках інформатики можна використовувати такі засоби зацікавлення:

ü    перегляд тематичних відео (їх можна знайти на сервісі YouTube), які потрібно підбирати у такий спосіб, щоб для кожної вікової групи вони були найбільш відповідні. Для молодших школярів краще використовувати казки, для більш старших – документальні відео;

ü    Он-лайн вправи (на різних платформах – наприклад http://learningapps.org/create?new=71#preview  (для учнів молодшої вікової категорії), http://learningapps.org/1333666 (для учнів 6класу, створила Лідія Аріткулова);

ü    Розіграш можливих ситуацій з пошуками розв’язку, які учні мають самостійно знайти. Наприклад:

  • Ситуація 1 - Вам надійшов лист з незнайомої адреси, що містить вкладені файли. Ваші дії
  • Ситуація 2 – Ви познайомились із цікавою людиною в мережі, але вона дуже наполегливо випитує особисту інформацію (адреса, місце роботи батьків, доходи, коли батьки бувають вдома і т.п.). Чи потрібно давати цю інформацію та продовжувати спілкування з цією людиною?

Цікава добірка сайтів, на яких діти знайдуть багато цікавої інформації написана у статті Людмили Бойко (газета  "Освітянський центр") (Додаток Г). Кожен із цих сайтів є великим вкладом у створення україномовного контенту мережі Інтернет. Дані сайти містять казки, кросворди, ребуси, загадки, дитячі кулінарні рецепти, майстер-класи і поради щодо створення різних поробок.

В інформаційному буклеті можуть бути вказані теоретичні поради батькам, щоб убезпечити своїх дітей, часові норми перебування дітей за комп’ютером без шкоди для здоров’я, посилання на цікаві сайти. [1], [4]

Підводячи підсумки, хочу наголосити на деяких факторах.

Діти ще не мають достатнього досвіду, для того щоб адекватно оцінювати рівень небезпеки, розпізнавати ризики та правильно реагувати на них. У них виникають труднощі в оцінці правдивості інформації, побаченої в Інтернеті. Школярі  не вміють адекватно оцінювати час, який вони проводять за комп’ютером. А так як тривале перебування за комп'ютером може негативно впливати на стан здоров'я і самопочуття, то цей факт є великою проблемою.

Тільки працюючи разом, батьки та вчителі можуть надати спокій та безпеку дітям, при використанні мережі Інтернет.

 

Література:

  1. Дитяча безпека в Інтернеті: технології та рекомендації на допомогу батькам.  Автор – Литвиненко Ольга Валентинівна [електронний ресурс]. Доступ за посиланням http://konf.koippo.kr.ua/blogs/index.php/blog2/title-87
  2. Безпека в інтернеті. Поради. [електронний ресурс]. Доступ за посиланням  http://www.ridnavira.org/index.php/425-bez-kategoriji/kompiutery-internet/592-bezpeka-v-interneti-porady
  3.  Безпека дітей в інтернеті. [електронний ресурс]. Доступ за посиланням http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/59/196/korinf19/bezdit vinet/
  4. Безпечний інтернет. Батьки, будьте пильні! [електронний ресурс]. Доступ за посиланням https://sites.google.com/site/iktseminary/home/security

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК А

Анкета для батьків

  1. 1.     Чи є у вас вашій сім’ї комп’ютер підключений до мережі Інтернет?

 

а.    Так

б.    Ні

 

  1. 2.  Скільки часу ви проводите за комп’ютером в день?

 

а.    Менше 1 год.

б.    1-3 год.

в.    Більше 3 год.

г.    Не сиджу взагалі

 

  1. 3.    З якою метою  ви найчастіше виходите в Інтернет?

а.    Розважальна (соц. мережі, фільми, ігри)

б.    Пізнавальна (пошук корисної інформації не пов’язаної з роботою)

в.    Робоча (ділове листування, пошук робочої інформації)

  1. 4.    Якого віку ваші діти?

 

а.    Дошкільнята (до 6р)

б.    Молодші школярі ( 6-9р)

в.    Середні школярі (10-14р)

г.    Старші школярі (15-16р)

д.    Старші діти

 

  1. 5.    Скільки часу ваша дитина проводить за комп’ютером кожен день

 

а.    Не сидить

б.    До 1 год.

в.    1-3 год.

г.    Більше 3 год.

 

  1. 6.    Чи контролюєте ви чим займається ваша дитина за комп’ютером?

а.    Ні, не вважаю це потрібно

б.    Так, періодично дивлюся чим дитина займається, час не контролюю

в.    Чітко контролюю час, проведений за комп’ютером, а чим займається не дивлюсь

г.    Постійно контролюю і час і зміст роботи дитини

  1. 7.    З якою метою ваша дитина сидить в Інтернеті найчастіше?

а.    Розважальна (соц. мережі, фільми, ігри)

б.    Пізнавальна (пошук корисної інформації не пов’язаної з роботою)

в.    Робоча (ділове листування, пошук робочої інформації)

  1. 8.    Які, на вашу думку, небезпеки чекають на вашу дитину в Інтернеті?(можна обрати 2-3 варіанти відповіді)

 

а.    Сайти з «не дитячим» змістом

б.    Сайти, які пропагують непокору у сім’ї

в.    Реклама в Інтернеті

г.    Різні фільми

д.    Знайомство з «поганими» людьми

е.     Он-лайн ігри

ж.  Сайти, які розказують дитині про її права

з.     Комп’ютерні віруси

и.   Небажане програмне забезпечення

 

  1. 9.    Які дії ви проводите, щоб убезпечити власну дитину

а.       Жорстко контролюю, на які сайти заходить моя дитина і скільки часу вона проводить в Інтернеті

б.       Жорстко не контролюю дитину, пояснюю всі можливі небезпеки

в.       Ставлю на комп’ютер обмеження по часу використання, пояснюючи чому так роблю

  1. 10.   На вашу думку, безпека дитини в Інтернеті – це?

а.       Можливість обмежити час, який дитина проводить в Інтернеті та контролювати на які саме сайти заходить дитина

б.       Заходи,  які захищають комп’ютер від несанкціонованого доступу, випадкового або навмисного втручання в роботу із ззовні або спроб руйнування її компонентів.

в.       Антивірусні програми

г.       Все вище зазначене

Анкета для учнів

  1. 1.                  Скільки тобі років?

 

а.                  8-9

б.                  10-12

в.                  13-15

г.                   16-18

 

  1. 2.                  Чи є у вас вашій сім’ї комп’ютер підключений до мережі Інтернет?

 

а.                  Так

б.                  Ні

 

  1. 3.                  Чи є у тебе телефон підключений до мережі Інтернет?

 

а.                  Так

б.                  Ні

 

  1. 4.                  За допомогою чого найчастіше ти заходиш в Інтернет

 

а.                  Телефон

б.                  Комп’ютер

в.                  Планшет

г.                   Не заходжу

 

  1. 5.                  Скільки часу ви проводите за комп’ютером в день?

 

а.                  Менше 1 год.

б.                  1-3 год.

в.                  Більше 3 год.

г.                   Не сиджу взагалі

 

  1. 6.                  З якою метою  ви найчастіше виходите в Інтернет?

а.                  Розважальна (соц. мережі, фільми, ігри)

б.                  Пізнавальна (пошук корисної інформації не пов’язаної з роботою)

в.                  Навчальна (для виконання домашніх завдань, підготовка до уроків)

  1. 7.                  Чи контролюють вас батьки за комп’ютером?

 

а.                  Так

б.                  Ні

 

  1. 8.                  Які, на вашу думку, небезпеки чекають вас в Інтернеті?(можна обрати 2-3 варіанти відповіді)

 

а.                  «Погані» сайти

б.                  Реклама в Інтернеті

в.                  Комп’ютерні віруси

г.                   Погані знайомі

д.                  Не знаю

е.                   Там безпечно

 

  1. 9.                  Звідки ви дізнаєтесь про небезпеки в Інтернеті?

 

а.                  Уроки в школі

б.                  Батьки


в.                  Інтернет

г.                   Друзі та знайомі

 

  1. 10.             Яким чином, на вашу думку, треба захищатись від небезпек?( можна вибрати декілька варіантів)

а.                  Використовувати антивірусні програми

б.                  Не заходити на погані сайти

в.                  Не писати особисту інформацію незнайомим людям

г.                   Не сидіти довго за комп’ютером

д.                  Не дивитися фільми

е.                   Зберігати всі паролі

ж.                Все вище зазначене

з.                   Не знаю

ДОДАТОК Б

 Таблиця1.  Результати анкетування батьків

Комп’ютер, підключений до мережі Інтернет

71%

Кількість часу за комп’ютером дорослого

0 год. -14%
0-1год-29%
1-3год-43
більше 3год-14%

Мета користування Інтернетом дорослого

Пізнавальна-36%
Робоча - 64%

Вік дітей у сім’ї

до 6років-7%
7-9років-21%
10-14років-36%
15-16років-0%
старші 16років-36%

Кількість часу за комп’ютером дитячий

0 год. -7%
0-1год-50%
1-3год-14%
більше 3год-29%

Контроль батьків

ні-7%
тільки час-7%
тільки зміст-29%
все-57%

Мета користування Інтернетом дитини

Розважальна -39%
Пізнавальна-39%
Робоча - 22%

Повнота відповіді

Небезпеки для дітей

7%помилились

29% - на 20% правильно

50%-на 40% правильно

14%-на 60% правильно

7%-на 80% правильно

Жоден не відповів правильно на 100%

Заходи, щодо захисту дитини

Жорстко контролюю – 21%

Жорстко не контролюю,

 пояснюю небезпеки – 36%

Ставлю обмеження і пояснюю

 чому так роблю – 43%

Знання поняття "безпека в Інтернеті"

50% - відповіли на 50% правильно

50% - відповіли повністю правильно

 

ДОДАТОК В

Таблиця 2. Результати анкетування учнів

Вікова група

8-9років (12%)

13-15 років (30%)

10-12 років (46%)

16-18 років (12%)

Комп'ютер з мережею Інтернет

83%

33%

52%

33%

Телефон з мережею Інтернет

83%

87%

74%

100%

Пристрій, яким найчастіше користуєтесь

комп'ютер-50%
телефон-33%
планшет-17%

комп'ютер-20%
телефон-47%
планшет-33%

комп'ютер-26%
телефон-61%
планшет-13%

телефон-100%

Час, проведений за комп’ютером

менше 1год-33%
1-3год-50%
більше 3год - 17%

менше 1год-33%
1-3год-50%
більше 3год - 17%

не сиджу-9%
менше 1год-43%
1-3год-35%
більше 3год - 13%

не сиджу-67%
1-3год-33%

Мета виходу в Інтернет

розважальна-50%
навчальна -50%

розважальна-50%
навчальна -50%

розважальна-30%
пізнавальна-39
навчальна -31%

пізнавальна-100%

Контроль батьків

Так-50%
ні -50%

Так-50%
ні -50%

Так-39%
ні -61%

ні -100%

Повнота відповіді про небезпеки

17% повністю
17% на дві треті
33% на одну третину
33% помилились

17% повністю
17% на 66%
33% на 33%
33% помилились

0% повністю
19% на 25%
24% на 50%
38% на 75%
19% помилились

34% на 75%
33% на 25%
33% помилились

Інформація про небезпеки

з уроків - 33:
з інтернету-33%
від батьків-17%
від друзів-17%

з уроків - 33:
з інтернету-33%
від батьків-17%
від друзів-17%

з уроків - 42%
з інтернету-16%
від батьків-16%
від друзів-26%

з уроків - 33%
від батьків-33%
від друзів-34%

Повнота відповіді про захист від небезпек

0% повністю
17% на 75%
17% на 50%
50% на 25%
17% помилились

0% повністю
17% на 75%
17% на 50%
50% на 25%
17% помилились

0% повністю
17% на 75%
17% на 50%
50% на 25%
17% помилились

67% повністю
33% на 34%

 

 

ДОДАТОК Г

1.  www. abetka-logopedka.org - "Світ дитини" - автор сайту - жителька міста Харків, логопед за освітою. Сайт містить різні ігри, кросворди, українські прислів'я та приказки, гуморески, пісні, вірші, художню і навчальну літературу.

2. kazki-svitu.org.ua - Сайт містить улюблені казки з усього світу на українській мові

3. www. levko.info - Дитячий сайт. Тут ви можете знайти майже все - починаючи від ігор, лічилок, загадок та віршів і до кулінарних рецептів та порад щодо виготовлення різних саморобок.

4. abetka.ukrlife.org - Абетки, прислів'я, казки, загадки та багато іншого чекають вас на цьому сайті.

5. www. zrobysama.com.ua -  це блог про речі, які можна зробити власноруч.

6. sonyashnik.com - Розваги для дітей: книжки, аудіо та відео, ігри.

7. www.nosiki.cv.ua - Сайт містить матеріали для раннього розвитку дітей, пісні, ноти, мінусівки( музика без слів), книжки, журнали для дітей, загадки і віршики на різних мовах.

8. natalyagurkina.ucoz.ua - Сайт Наталії Гуркіної - казки, загадки, віршики для дітей.

9. kazkar.info - Тут зібрані найкращі народні казки з усього світу, а також улюблені казки великих казкарів, таких як Шарль Перро, брати Грімм, Олександр Пушкін, Леся Українка.

10. derevo-kazok.com.ua - Зібрано багато казок: українських та зарубіжних. На відміну від інших сайтів тут їх можна слухати он-лайн та дивитись відео.

 

 

Часові норми перебування дітей за комп'ютером

1-2 клас – 10 хв. 
3-5 клас – 15 хв. 
6-7 клас – 20 хв. 
8-10 клас – 30 хв.

 

   Для дітей 1 класу загальний час використання комп’ютера з рідкокристалічним монітором має обмежуватися 30-45 хвилинами на тиждень, 2-3 класів – 2 години на тиждень, але не більше 1 години на добу, 4-6 класів – 2 години на тиждень, але не більше 1 години на добу, 7-9 класів – 2,5 години на тиждень, але не більше 1 години на добу і учнів 10-11 класів – 7 годин на тиждень, але не більше 1 години на добу.

 

8 комментариев

Комментарий от: Апостолова Антоніна Сергіївна [Посетитель]
Апостолова Антоніна СергіївнаТема була мною допрацьована.
Я створила буклет "7 порад для безпеки в Інтернеті".
Його можна завантажити за посиланням https://drive.google.com/open?id=0BxeqyCM7Y4kCVmh0cV9zZW5mUVE
7.02.2017 @ 10:44
Комментарий от: Катерина Ситник [Посетитель]
Катерина СитникМолодець!Дуже корисний та цікавий матеріал! Раджу до використання в роботі!
7.02.2017 @ 14:07
Комментарий от: Катерина Ситник [Посетитель]
Катерина СитникМолодець! Дуже корисний та цікавий матеріал! Раджу до використання в роботі!
7.02.2017 @ 14:09
Комментарий от: Куколова Анна [Посетитель]
Куколова АннаЦікаво було ознайомитися зі статистичними дослідженнями, які Ви проводли у своєму закладі! Хороший матеріал.
7.02.2017 @ 14:39
Комментарий от: Марина Лютинська [Посетитель]
Марина ЛютинськаДякую, пані Антоніно, за цікаву статтю та додаткові анкетні матеріали, дійсно сучасний інтернет-простір має багато загроз і не завжди навіть доросла людина може адекватно оцінити ризики, які на неї чекають мережі, а тим паче дитина. Варто проводити широку роз'яснювальну роботу серед учнів та батькі. Успіхів та наснаги, Ви на вірному шляху:)
7.02.2017 @ 20:28
Комментарий от: Ольга Таровик [Посетитель]
Ольга ТаровикДякую, Антоніна Сергіївна, за цікаву статтю. Сьогодні, на жаль, не лише учні та їх батьки мало обізнанні з небезпеками, які чатують в Інтернеті, а й вчителі. В шкільному курсі Інформатики тему "Інтернет" учні розпочинають вивчати вже в 2 класі. Тому, поступово, наші учні будуть освіченними користувачами Інтернету. Звісно велика робота припадає на долю вчителя інформатики, але і на класних годинах, на батьківських зборах, потрібно піднімати питання безпеки в Інтернеті. Це наша спільна праця. Творчих вам успіхів.
7.02.2017 @ 21:57
Комментарий от: Драна А.В., методист відділу освіти, молоді та спорту м. Мала Виска. [Посетитель]
Драна А.В., методист відділу освіти, молоді та спорту м. Мала Виска.Дякую за дуже цікаву, корисну, пізнавальну і вичерпну статтю!Тема актуальна як для батьків так і для дітей. Успіхів Вам в подальшій праці!
9.02.2017 @ 11:59
Комментарий от: Іщук Ілія Михайлівна [Посетитель]
Іщук Ілія МихайлівнаДякую, Антоніна Сергіївна, за цікаву статтю та додаткові анкетні матеріали .
Сьогодні, на жаль, не лише учні та їх батьки мало обізнанні з небезпеками, які чатують в Інтернеті, а й вчителі.
Натхнення у Вашій праці.
10.02.2017 @ 12:24