Проект "Іменем закону України. Кіберзлочин та покарання"

 

Кваша Наталія Вікторівна, вчитель інформатики та математики Мартоніської  ЗШ І-ІІІ ступенів Новомиргородської  районної ради.

Анотація

 Дана робота є короткотривалим міжпредметним ( інформатика, правознавство, технології) інформаційно-творчим колективним проектом, в результаті якого учні ознайомилися з поняттям «кіберзлочин»,  дослідили  та систематизували за матеріалами кримінального кодексу[1] види покарань за злочинність в інформаційному просторі різного характеру, ознайомилися з професією кіберполіцейського[6], перевірили здобуті знання за допомогою тестів[7]

 

В процесі роботи  були виконані  такі етапи проекту:

Таблиця1. Етапи проекту

Назва етапу 

Зміст роботи 

Обґрунтування проекту 

Метою даної роботи є ознайомлення учнів з поняттям «кіберзлочин»,  дослідження  видів покарань за кіберзлочини різного характеру, ознайомлення з професією кіберполіцейського.

Соціальна значимість проекту полягає в тому, щоб донести до учнів розуміння  відповідальності за скоєний інформаційний злочин,  а також розуміння того, що      незнання закону не звільняє від відповідальності. 

Учні класу об'єднуються в три групи: 

Завдання для  групи № 1. Збір інформації   про поняття кіберзлочну та  види злочинів  у сфері використання комп’ютерної техніки .

Завдання для групи №2. Збір інформації про види покарання за злочинність в так званому «віртуальному просторі».

Завдання для  групи №3. Збір інформації про нову структуру національної поліції  – кіберполіцію. Створення презентації для захисту проекту. 

Пошуковий         

Дослідження проблеми та  збір інформації; вибір оптимального варіанту  виконання проектного завдання; добір матеріалів та інструментів; вибір форми висвітлення  результатів проекту.  

Технологічний 

Здійснення діяльності кожного учасника проекту згідно з планом роботи над проектним завданням (реалізація проекту); підготовка презентації результатів проекту.  

Заключний  

    Захист проекту у вигляді мультимедійної презентації відбувся на виховній годині в класі, де було  оцінено результат виконання проекту, колективні і особисті досягнення учасників проекту.  Учнівський доробок завантажили на сайт вчителя інформатики та сайт школи. Створили стіну padlet та розмістили на ній знайдену інформацію.

  Цілі роботи.  

  • Ознайомлення учнів з поняттям «кіберзлочин», професією кіберполіцейського 
  • дослідження  видів покарань за інформаційні злочини різного характеру. 
  •   формування розуміння відповідальності за вчинення протиправних діянь. 

  Навчальна користь.  

Використання даної проектної діяльності в навчальному процесі  дає можливість  досягнути  учням таких результатів:  

•    планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати;

•    використовувати багато джерел інформації;

•    самостійно збирати і накопичувати матеріал;

•    аналізувати, співставляти факти, аргументувати свою думку; приймати рішення;

•    установлювати соціальні контакти (розподіляти обов'язки, взаємодіяти    між собою);

•    створювати «кінцевий продукт» – матеріальний носій проектної діяльності (доповідь, реферат, фільм  тощо);

•    представляти створене перед аудиторією;

•    оцінювати себе та інших.

 

Загальна тривалість.

  

Проект короткотривалий, тривалістю  три  тижні. Перший тиждень працювала група, яка  збирала інформацію про  види кіберзлочинів.  Ця інформація була передана  другій групі  і протягом наступного тижня вони займалися  пошуком  і вивченням видів покарань для  певних кіберпорушень.  Третя група працювала над створенням звіту проекту та пошуком інформації про кіберполіцію протягом третього тижня . 

 Результативність

Німецький педагог А. Флітнер характеризує проектну діяльність як навчальний процес, в якому обов'язково беруть участь розум, серце і руки. 

В результаті даного проекту учні навчалися: 

 

•  визначати основні та поточні  мету і завдання;

•  шукати шляхи їх вирішення, обираючи оптимальні;

•  здійснювати і аргументувати вибір;

•  передбачати наслідки вибору;

•  діяти самостійно (без підказки);

•  порівнювати отриманий результат з тим, що потребується;

•  об'єктивно оцінювати процес (саму діяльність) і результат проектування.

 

 Співробітництво.  

Учні вдосконалили навички роботи в групах,  навчилися співпрацювати з іншими групами,  оскільки робота над даним проектом була взаємозалежною. 

 

 Побудова знань і критичне мислення 

Робота над даним проектом поглибила знання учнів 10 класу  з правознавства, інформатики, технологій. Вони із задоволенням визначали види  кіберзлочинів і знаходили  способи покарань для них. Деякі учні  пропонували свої варіанти, уявляючи себе компетентними юристами, суддями, адвокатами, кіберполіцейськими, таким чином освоюючи ази цих професій. 

Саморегулювання.   

Результат проекту завантажений  на сайт вчителя інформатики[5]  та сайт Мартоніської  школи в розділ новин. Дана робота була представлена на районному веб-квесті "Ми  – за безпечний інтернет"   

 Реальне вирішення проблем і інновації 

Наразі кіберзлочини є реальною проблемою нашого суспільства. Ознайомившись зі знайденим матеріалом, учні розуміють, що можуть бути покарані навіть  за незначний злочин  –  злам сторінки соцмережі, наприклад , – «ВКонтакте».  

 Використання ІКТ для вивчення.  

Для реалізації проекту використовувалася  робота з пошуковими системами інтернету, робота з пакетом  Microsoft Office та документом Padlet. 

 Комунікативність.  

Результат проекту  –  презентація та стіна Padlet, які можна переглядати на виховних годинах, батьківських зборах, розмістити  на сайті чи блозі, поширити в соцмережах. 

 Посилання на матеріали проекту:

  1. Стіна padlet:  http://padlet.com/kvasha_69/blschph2g3zi
  2. Презентація-результат проекту: https://docs.google.com/presentation/d/1xqC2FmHeEodSj9gB-pDEixAYaTkYobMrx7RWyxxFlZ4/edit?usp=sharing
  3. Сайт Кваші Н.В: http://kvashanata.pp.ua/publ/internet_konferencija_do_dnja_bezpechnogo_internetu/1-1-0-8
  4. OneNote : https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=C683B25AB5515BF!129&ithint=onenote%2c&app=OneNote&authkey=!ABGcsuWMISpN10I

 

Література

  1. Кримінальний кодекс України. – [Електронний ресурс].  – Режим доступу: http://kodeksy.com.ua/kriminal_nij_kodeks_ukraini.htm .
  2. Сайт  департаменту кіберполіції. – [Електронний ресурс].  – Режим доступу: https://www.cybercrime.gov.ua/
  3. Сайт «Інститут масової інформації. Інтернет-безпека.». – [Електронний ресурс].  – Режим доступу: http://imi.org.ua/bezpeka/censoredcontent/   
  4. Сайт «Інститут масової інформації.  Юридична безпека.». – [Електронний ресурс].  – Режим доступу:  http://imi.org.ua/bezpeka/securitynews/
  5. Сайт Кваші Н.В. – [Електронний ресурс].  – Режим доступу: http://kvashanata.pp.ua/publ/internet_konferencija_do_dnja_bezpechnogo_internetu/1-1-0-8
  6.  Кіберполіція. Хто такі і чим займаються? – [Електронний ресурс].  – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=BIaWc2BH0D8
  7. Кібертести для чайників: – [Електронний ресурс].  – Режим доступу: http://imi.org.ua/bezpeka/tests/ .

4 комментариев

Комментарий от: Добровольська Ольга [Посетитель]
Добровольська ОльгаНа сьогодні актуальність проблеми кібербезпеки не викликає жодних сумнівів. Щодня кожен з нас стикається із необхідністю користування інформаційними технологіями. Від соціальних мереж, розміщення інформації про свої персональні дані в інтернеті до користування банкоматами, банківськими рахунками і т. п. У зв’язку із цим виникає питання, чи врегульовано дану проблему вітчизняним законодавством і як себе захистити від кіберзлочинців.
На жаль, кіберзлочинність постійно удосконалюється і йде в ногу з технологіями, що, у свою чергу, ускладнює виявлення та протидію зазначеним протиправним діям.Завдання кожного громадянина для власної безпеки ­– бути пильним і ставитись до своїх персональних даних і платіжних карток із особливою обережністю та уважністю. Саме цього навчає старшокласників даний проект, який є надзвичайно актуальним,з містовним та має практичне значення. Також цей проект є прекрасною формою профорієнтації, знайомить випускників з потребами ринку праці, новими сучасними професіями.
8.02.2017 @ 21:44
Комментарий от: Армаш Роман [Посетитель]
Армаш РоманЯ студент ЧДТУ ФЕТ "Інформаційна безпека". Перебуваючи на практиці в Мартоніській ЗШ, допомагав учням готувати даний проект, оскільки ця тема стосується моєї спеціальності. Навіть самому було цікаво ознайомитися з деякими статтями кримінального кодексу. Учні гарно справлялися зі своїми ролями: юриста, інспектора нової поліції, кіберполіцейського. Виховна година, на якій відбулося представлення проекту, була потрібною, цікавою та повчальною.
11.02.2017 @ 14:59
Комментарий от: Мельчуцький Вячеслав [Посетитель]
Мельчуцький ВячеславГарний проект і виконаний цікаво і по сучасному.
13.02.2017 @ 10:28
Комментарий от: Кваша Наталія [Посетитель]
Кваша НаталіяДякую всім, хто ознайомився з даним проектом і написав відгуки. Приємно, що робота сподобалась. З'явилося бажання створити ще щось цікаве.
13.02.2017 @ 18:29